همه چیز درباره طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی

یکی از مکان های بهداشتی و درمانی بسیار مهم، مراکز دندانپزشکی می باشند. طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی باید با توجه به اصول و معیار های خاصی انجام گیرد تا مکانی آرام و مناسب برای پزشکان و بیماران ایجاد شود. امروزه طراحان دکوراسیون داخلی در سراسر دنیا به دنبال روش هایی برای طراحی و دیزاین هر چه بهتر این گونه فضا ها هستند و تلاش می کنند تا مکانی کاملا استاندارد و مناسب از نظر علم روانشناسی فراهم کنند.

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم؟

در ادامه با چند ایده جذاب برای طراحی داخلی کلینیک پزشکی در خانه آشنا خواهید شد

فهرست مطالب

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم؟

طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی

یکی از مهم ترین قدم ها در طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی توجه به علم روانشناسی می باشد. از نظر این علم فضای داخلی کلینیک های دندانپزشکی باید از هر گونه استرس و اضطرابی دور باشند و فضایی امن و آرام داشته باشند. از طرفی فضای مورد نظر شما باید دارای ابعاد مناسبی باشد و محیطی کوچک و گرفته را نمی توان برای این کار انتخاب کرد. برای پوشش دیوار های این نوع مراکز بهتر است که از کاغذدیواری ها استفاده کنید، این محصولات تنوع بسیار زیادی دارند و در جنس های مختلفی تولید می شوند.
از این رو به راحتی می توانید یه نمونه مناسب برای مرکز دندانپزشکی خود انتخاب نموده و مورد استفاده قرار دهید. از آن جایی که رعایت بهداشت و تمیزی در این مراکز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بهتر است که نمونه های قابل شستشوی این محصولات را انتخاب کنید تا در صورت لزوم بتوانید لک و یا آلودگی ها را از سطح دیوارها تمیز کنید.

طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی

انواع پارتیشن بندی در کلینیک دندانپزشکی

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی باید به آن توجه داشته باشید، نوع پارتیشن بندی ها می باشد. در حالت کلی پارتیشن بندی ها را به دو دسته کلی تقسیم بندی می کنند و برای ساخت آن ها از متریال های مختلفی استفاده می نمایند. برخی از آن ها ثابت و بعضی دیگر متحرک هستند و با کمک آن ها فضای کلی را به چند بخش مختلف تقسیم بندی می کنند. از طرفی برخی از این پارتیشن بندی ها عایق صدا هستند و می توان برای بخش جراحی از آن ها استفاده نمود.
با کمک این محصولات که معمولا از پروفیل های آلومینیومی و شیشه های نشکن ساخته می شوند، فضا را تقسیم بندی می کنند. مکانی را برای قرار دادن میز منشی و سالن انتظار انتخاب می کنند و بخشی از فضا را به محل کار پزشکان اختصاص می دهند. حتی با استفاده از این پارتیشن بندی ها می توان اتاق عکس و یا اتاق استراحت دندانپزشکان را نیز مجزا کرد.

انواع پارتیشن بندی در کلینیک دندانپزشکی

بیشتر بخوانید : طراحی دکوراسیون اتاق نوزاد

الزامات دکور کلینیک دندانپزشکی

برای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی از عناصر و متریال های مختلفی استفاده می کنند. یکی از مهم ترین نمونه از این عناصر میز منشی می باشد. این میز باید در مکان مناسب و قابل دسترسی قرار داده شود که مراجعه کنندگان در هنگام ورود به فضای داخلی کلینیک با آن روبرو شود. علاوه بر آن این فضا باید دارای مبلمان مناسبی باشد که برای نشستن مراجعه کنندگان در سالن انتظار مورد استفاده قرار گیرند. رنگ مبلمان ها باید از میان رنگ های آرامش بخش انتخاب شوند و نباید استرس زا باشد.
در فضای داخلی این مکان ها از رنگ های جیغ استفاده نکنید، رنگ نارنجی یکی از رنگ های نامناسب برای این فضا ها می باشد. این رنگ سبب دستپاچه شدن افراد می شود و ذهن بیماران را ناآرام می کند. رنگ قرمز و زرد نیز یکی دیگر از رنگ های نامناسب برای این مراکز می باشند که اضطراب و هیجان فرد را افزایش می دهند. همچنین بهتر است دقت داشته باشید که استفاده از رنگ های سبز و آبی نیز به تنهایی محیطی خسته کننده ایجاد می کنند و مناسب این فضا ها نیستند.

استفاده از جدید ترین تکنولوژی ها در کلینیک دندانپزشکی

طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی باید کاملا استاندارد و در عین حال بسیار مدرن باشد. برای این کار باید از صندلی های ارگونومیک استفاده کنید تا بیماران راحت باشند و بتوانند تا پایان کار دندانپزشکی بر روی آن ها دراز بکشند. از طرفی این نوع صندلی ها باید متحرک و چرخ دار باشند تا دندانپزشک بتواند به همه وسایل و تجهیزات مورد نیاز دسترسی داشته باشد. همچنین باید از مدرن ترین تکنولوژی های موجود برای افراد معلول در این فضا ها استفاده کنید و از صندلی مخصوص این افراد استفاده کنید.
همچنین در سرویس بهداشتی و ورودی و خروجی کلینیک نیز شرایط را برای رفت و آمد معلولین فراهم کنید. یکی دیگر از فاکتور های مهم نورپردازی این نوع فضا ها می باشد. برای این کار باید از جدید ترین روش ها برای تامین روشنایی فضای داخلی کلینیک ها استفاده کنید. اگر برخی از بخش ها پنجره ندارند باید از نورپردازی های بیش تری استفاده کنید و از رنگ های روشن تری برای انتخاب عناصر استفاده کنید.

کلام آخر

طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی باید مطابق با اصول خاصی انجام شود تا فضایی استاندارد و کاملا امن ایجاد کند. برای پوشش دهی دیوار ها در این مراکز باید از کاغذدیواری هایی به رنگ های روشن و با طرح هایی ساده تر استفاده کنید تا مکانی آرام و بی دغدغه داشته باشید. همچنین برای رنگ کردن دیوار ها و انتخاب مبلمان ها نیز بهتر است که رنگ های نارنجی، زرد و قرمز را کنار بگذارید و بقیه رنگ ها را نیز به صورت تلفیقی به کار ببرید. علاوه بر همه این ها باید به نورپردازی فضا ها دقت داشته باشید و از صندلی های کاملا ارگونومیک برای دندانپزشک و بیماران استفاده کنید.

سوالات متداول

بروشور های آموزش نکات بهداشتی دهان و دندان، نمایش فیلم های آموزشی از طریق نمایشگر ها در سالن انتظار و همچنین آموزش از طریق فایل های صوتی و ارائه این فایل ها به بیماران از طریق هندزفری ها می تواند گزینه های مناسبی باشد.

استفاده از مبلمان های کوچک مخصوص کودکان، قرار دادن لوگو و بلوک های بازی و قرار دادن صندلی برای نشستن والدین در کنار کودکان در حین کار دندانپزشک می تواند مهم ترین کار هایی باشد که در این فضا ها باید انجام شود.

بهتر است که هر یک از این رنگ ها را با رنگ سفید ترکیب کنید تا فضایی لوکس و بسیار آرامش بخش ایجاد شود.

5/5 - (1 امتیاز)