معماری فضای کار اشتراکی باید به چه صورت باشد؟

دکوراسیون محیط کار برای حفظ آرامش کارکنان و همچنین جلوه شرکت، از اهمیت بسزایی برخوردار است. در واقع محیط کار باید بگونه‌ای طراحی و چیدمان شود که هم زیبایی فضای شرکت حفظ گردد و همچنین کارمندان و کارکنان سازمان، با محیط کاری خود ارتباط بهتری برقرار نمایند و در آنجا احساس راحتی کنند. در برخی از موارد ممکن است بسیاری از افراد، کارهای خود را در فضای کار اشتراکی انجام دهند. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که فضای کار اشتراکی چیست؟! یا اینکه معماری فضای کار اشتراکی باید به چه صورت باشد؟
در این مقاله قصد داریم تا به بررسی معماری فضای کار اشتراکی بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

به بازسازی ساختمان اداری نیاز دارید؟
روی دکمه بالا کلیک کنید
در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم؟

در ادامه با کاملا با پاسخ اتاق خواب مستر چیست و تمامی ویژگی های اتاق خواب مستر و اصول طراحی آن آشنا می شوید.

فهرست مطالب

فضای کار اشتراکی چیست؟

هر سازمان یا هر شرکت ممکن است اتاق‌های مجزا برای کارکنان و مدیران خود فراهم آورد. در هر کدام از اتاق نیز ممکن است یک واحد خاص مشغول به کار باشند. اما امروزه بسیاری از افراد به خصوص استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک، ممکن است به دلیل افزایش قیمت ملک تجاری، نتوانند یک دفتر کاملا مجزا برای خود تهیه کنند. در این صورت بهتر است که از فضاهای اشتراکی بهره ببرند. شما با انجام بازسازی ساختمان اداری هم می توانید فضای کار اشتراکی را برای خودتون فراهم کنید. لازم به ذکر است که فضای کار اشتراکی یک فضای کاری کاملا مشترک به شمار می‌آید که افراد می‌توانند با یکدیگر یا به صورت مجزا در آنجا همکاری داشته باشند. به خاطر داشته باشید که فضای کار اشتراکی یا مشترک برای فریلنسرها، استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک و …. یک راه‌ حل کاملا مقرون به صرفه بوده و بسیار کاربردی و مناسب می‌باشد.
فضاهای کار اشتراکی برای مکان‌های مختلف از جمله موارد ذکر شده در زیر مناسب خواهد بود:

  • مراکز شهری
  • مناطق حومه شهر
  • جوامع روستایی

فضای کار اشتراکی معمولا فضاهای بزرگی هستند که امکان کار کردن چندین نفر را با هم فراهم می‌نماید. افراد در این فضا دارای میز کار گروهی و قسمت مخصوص به خود هستند و امکانات تقریبا جامعی را هم در اختیار دارند. ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که استفاده از فضای کار اشتراکی، نیاز به هزینه دارد؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره شود که شما هزینه بسیار کمتری را بابت کار در فضای کار اشتراکی پرداخت خواهید کرد. به خصوص اگر کسب و کارتان کوچک است و می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید، این فضای کاری برای شما مناسب خواهد بود.

فضای کار اشتراکی چیست؟

بررسی معماری فضای کار اشتراکی:

همان گونه که در بخش‌های قبلی این مقاله اشاره کرده‌ایم، معماری فضای کار اشتراکی یک راه‌حل بسیار مناسب و مقرون به صرفه برای افراد و متخصصان در صنایع مختلف است که نمی‌توانند فضای کاری مستقل یا جداگانه را فراهم کنند. بنابراین معماری فضای کار اشتراکی باید به صورتی طراحی شود که همکاری افراد با یکدیگر سخت نباشد و همچنین میزان بهره‌وری آن‌ها نیز افزایش پیدا کند. بنا به عبارتی دیگر این فضا باید بگونه‌ای طراحی شود که آرامش کارمندان و کارکنان در آن حفظ گردد. بنابراین خلاقیت مهم‌ترین نکته در طراحی معماری این فضاهای خاص به شمار می‌رود. در زیر به برخی از نکات مهم در معماری فضای کار اشتراکی اشاره می‌کنیم:

1)طراحی و چیدمان مناسب فضای کار اشتراکی:
طراحی و چیدمان مناسب فضا، مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن در فضای کار اشتراکی است. به صورت کلی فضای کار اشتراکی باید بسیار منعطف بوده و فضای کافی برای حرکت افراد و تعامل با یکدیگر وجود داشته باشد. این موضوع را می‌توان با استفاده از مبلمان مدولار، دیوارها یا پارتیشن‌های متحرک و سایر عناصر طراحی انعطاف‌پذیر به دست آورد. در واقع چیدمان این فضا نباید بیش از اندازه شلوغ باشد و از المان‌ها یا عناصری استفاده شود که محیط را بهم ریخته و شلوغ نشان می‌دهد! هرچه معماری فضای کار اشتراکی شلوغ‌تر باشد، راندمان کاری افراد نیز کاهش پیدا می‌کند. بهترین سبک برای این فضاها، استفاده از سبک‌های مدرن و مینیمال است.

2)توجه به نور و تهویه فضای کار:
نور فضای کار یا محیط کار بسیار مهم است. فضای کار اشتراکی باید از نور طبیعی و همچنین تهویه مناسبی برخوردار باشد در غیر این صورت کار کردن در فضای مذکور برای افراد سخت خواهد شد. بهترین نور برای فضای کار اشتراکی نور طبیعی است! نور طبیعی هم می‌تواند انرژی مناسب را برای کار کردن فراهم آورد و همچنین راندمان کاری افراد را افزایش دهد. قرار گرفتن در معرض نور طبیعی و هوای تازه می‌تواند تاثیر مثبتی بر خلق و خو، سلامت و بهره‌وری افراد داشته باشد. بنابراین، در طراحی معماری فضای کار اشتراکی، باید نور و تهویه طبیعی هوا وجود داشته باشد.

3)در نظر گرفتن زیر ساخت مناسب برای فضای کار:
فضای کار باید زیر ساخت‌های مناسبی داشته باشد تا افراد بتوانند به راحتی در آنجا به فعالیت‌ها و امور کاری خود بپردازند. به صورت کلی فناوری و تکنولوژی در فضای کاری اشتراکی، اهمیت بسزایی دارد. بنابراین بهتر است که به هنگام طراحی این فضاها، تمامی فناوری‌های مورد نیاز نیز در نظر گرفته شود. از جمله فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی که در فضای کار اشتراکی باید وجود داشته باشد، به شرح زیر است:

  • دسترسی به اینترنت پرسرعت
  • دارا بودن قابلیت‌های ویدئو کنفرانس
  • برخورداری از اتاق‌های جلسات
  • برخورداری از ابزارهای مشترک و پلتفرم‌های نرم افزاری

4)سازگاری با محیط زیست:
برای طراحی و ساخت فضای کار اشتراکی، بهتر است که از متریال و مصالح سازگار با محیط زیست استفاده شود. همان‌گونه که می‌دانید، تکنولوژی و فناوری حرف اول را در دنیا می‌زند. بنابراین استفاده از تکنولوژی‌های ساخت سازه‌های مدرن می‌تواند بسیار مفید باشد. برای طراحی معماری فضای کار اشتراکی و ساخت آن، می‌توان از سیستم‌های قدرتمندی مانند کنترل‌های روشنایی و گرمایش هوشمند، برداشت آب باران و … استفاده کرد. بهره گیری از تکنولوژی‌های جدید برای طراحی و معماری این فضاها، باعث می‌شود تا افراد به هنگام کار بسیار راحت‌تر بوده و همچنین بتوانند بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

بررسی معماری فضای کار اشتراکی

سخن پایانی:

در این مقاله سعی شد تا به بررسی معماری فضای کار اشتراکی و نکات مهم آن بپردازیم. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.

سوالات متداول

در مراکز شهری، فضاهای کار اشتراکی برای کسانی مناسب خواهد بود که به دلیل هزینه‌های بالا یا محدودیت در دسترس بودن، نمی‌توانند یک فضای اداری مستقل را برای خود تهیه کنند.


خیر این فضا هیچ گونه تعهد اجاره طولانی مدت را نمی‌خواهد.

کنترل سر و صدای محیط با استفاده از متریال خاص، حفظ حریم خصوصی افراد، توجه به بهداشت و ایمنی افراد و …

Rate this post