اثرات بازسازی ساختمان بر محیط زیست | بازسازی یا ساخت و ساز

بازسازی ساختمانها به منظور مقاوم سازی و ایجاد یک سازه پایدار و نوسازی شده میباشد. در کل ساخت ساختمانها و اثرات آن بر محیط زیست یک موضوع قابل بحث و بسیار مهم در دنیا به شمار میآید. به دلیل آنکه معمولا پس از ساخت یک ساختمان یا هر سازهای، زبالههای باقی مانده و از بین بردن آنها و همچنین سازگاری این زبالهها با محیط زیست بسیار مهم است. از طرف دیگر در امور عمرانی بزرگتر مانند جاده سازی، ساخت سد وتاثیرات اساسی را بر محیط زیست اطراف خود میگذارد. حال سوالی که پیش میآید بدین صورت است که آیا بازسازی ساختمان بر محیط زیست تاثیر دارد؟! اثرات بازسازی ساختمان بر محیط زیست چه میباشد؟ در این مقاله قصد داریم تا به بررسی اثرات بازسازی ساختمان بر محیط زیست بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم؟

در ادامه با تاثیر ساخت سازه ها و تاثیر بازسازی ساختمان بر سازه ها و تمامی موارد مربوط به این موضوع آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

به بازسازی ساختمان خود نیاز دارید؟
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

ساخت سازهها و تاثیرات آن بر محیط زیست:

به صورت کلی تولید مصالح ساختمانی و همچنین احداث ساختمان در سالهای اخیر در هر کشور، یک موضوع قابل بحث محسوب میشود و بعلاوه آلودگیهای زیست محیطی فراوانی را ایجاد میکند که در صورت عدم رعایت، میتواند تاثیرات نامطلوبی بر محیط زیست داشته باشد. اما اگر به جای ساخت ساختمان به بازسازی ساختمان در تهران یا شهرستان ها بپردازید هم آسیبی به محیط زیست نخواهد رسید و هم این که در وقت و هزینه ی شما صرفه جویی زیادی خواهد شد. از جمله آلودگیهای زیست محیطی که بر اثر ساخت ساختمانها در طبیعت به وجود میآید، به شرح زیر خواهد بود:

  • انتشار گرد و غبار ناشی از عملیات ساختمانی در مناطق مختلف
  • پخش آلودگیهای شیمیایی ناشی از تولید مصالح ساختمانی
  • آلودگیهای گازی و ذرات معلق پخش شده در هوا که ناشی از حمل و نقل مصالح ساختمانی به محل احداث یک سازه یا یک ساختمان می باشند.
  • تولید زبالههای ساختمانی

به همین دلیل بسیار مهم است که در طراحی ساختمانهای جدید از مصالح و متریالی استفاده شود که با محیط زیست سازگار بوده و بتواند از آلودگیهای حاصل از ساخت و ساز بکاهد. به صورت کلی بازسازی یک ساختمان نسبت به ساخت ساختمان میتواند آلودگیهای کمتری را به محیط زیست اطراف وارد نماید. به دلیل آنکه برای بازسازی آپارتمانها هم از مصالح کمتری استفاده میشود و همچنین میتوان از متریال سازگار با محیط زیست استفاده کرد

ساخت سازه‌ها و تاثیرات آن بر محیط زیست

بررسی اثرات بازسازی ساختمان بر محیط زیست:

همانگونه که در بخشهای قبل اشاره کردهایم، ساخت و ساز میتواند بر محیط زیست اثرات بسیاری داشته باشد و آلودگیهای متعددی را به طبیعت وارد نماید که از لحاظ زیست محیطی خطر آفرین است. بازسازی ساختمانها نسبت به ساخت مجدد سازهها میتواند برای محیط زیست بسیار مناسبتر باشد. اما همچنان نمیتوان از اثرات بازسازی ساختمان بر محیط زیست چشمپوشی کرد و یا آن را نادیده گرفت.

اثرات بازسازی ساختمان بر محیط زیست بیشتر به دلیل زبالههایی است که پس از بازسازی تولید میشود. البته اگر بازسازی ساختمان شما بسیار اساسی باشد، ممکن است حجم زبالههای تولید شده بسیار بیشتر شود. اما بازسازی ساختمانها مانند ساخت و ساز اولیه آنها بر روی آلودگی هوا و مواردی از این قبیل معمولا اثر چندانی نخواهد داشت.

بررسی اثرات بازسازی ساختمان بر محیط زیست

استفاده از متریال و مصالح سازگار با محیط زیست:

با رشد صنعت ساختمانی، معمولا مصالح ناسازگار با طبیعت، منجر به آلودگی‌‌های زیست محیطی خطر آفرین خواهند شد. در واقع به هنگام طراحی یک سازه یا ساختمان باید به مصالح استفاده شده در ساخت نیز توجه ویژهای شود. طراحان باید سعی نمایند که از مصالح پایدار و مناسب و سازگار با محیط زیست استفاده کنند تا بدین ترتیب از تاثیرات جبران ناپذیری بر محیط زیست بکاهند.

بهرهگیری و استفاده از مصالح سازگار با محیط زیست، یک راه حل مناسب و کاربردی برای بحث بازسازی ساختمانها میباشد. اگر از مصالح مناسب و سازگار استفاده شود، آنگاه زبالههای تولید شده بر اثر بازسازی ساختمان، خطرات سنگینی برای محیط زیست نخواهد داشت. از طرف دیگر استفاده از برخی مصالح ساختمانی میتواند منجر به پایان رسیدن منابع کم شود! اگر بخواهیم مثالهایی را در این خصوص ارائه دهیم، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استخراج سنگها بیش از اندازه و به صورت نامناسب، سبب ایجاد تپههای فرسوده خواهد شد.
  • کارخانههای سنگ شکن و کورههای آجرپزی در حاشیه شهر به فرسایش سطحی خاک منجر میشوند و همچنین میتوانند سبب آلودگی هوا نیز بشوند.
  • لایروبی رودخانهها برای تولید شن و ماسه موجب آسیب به تنوع زیستی رودخانهها میشود و میتواند آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی را نیز به همراه داشته باشد.

بنابراین به جای استفاده از مصالحی که میتواند به محیط زیست آسیب برساند، بهرهگیری از مصالح پایدار و سازگار با محیط زیست میتواند بسیار مفید باشد. در واقع از لحاظ مهندسی محیط زیست، بهرهگیری از مصالح سازگار با محیط زیست برای بازسازی ساختمان، از جمله راهکارهایی است که میتواند به حفظ محیط زیست کمک کند و از آلودگیهای آن کاهش دهد

استفاده از متریال و مصالح سازگار با محیط زیست

تاثیر مثبت بازسازی ساختمان بر محیط زیست:

ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که چگونه بازسازی ساختمان تاثیر مثبت بر محیط زیست دارد؟ آیا از مصالح ساخت و ساز ساختمانها در بازسازی آپارتمانها استفاده میشود؟!

برای پاسخ به این سوال مهم، باید اشاره کنیم که تمامی اموری که بشر بر روی کره زمین انجام میدهد، میتواند تاثیری بر محیط اطراف خود داشته باشد. ساخت و ساز نیز از این قاعده مستثنی و جدا نبوده و تاثیرات خاص خود را بر محیط زیست دارد. بنابراین امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، دانشمندان بر این باور هستند که اگر انسان فعالیتهای مخرب خود در محیط زیست را ادامه دهد، قطعا کره زمین از بین خواهد رفت. به خاطر داشته باشید که این کره خاکی و منابع آن، فقط برای انسانهای حال حاضر نیست! بلکه باید برای آیندگان نیز حفظ گردد.

حال در این راستا باید بیان شود که بازسازی ساختمانهای قدیمی نسبت به ساخت و ساز اولیه آپارتمانها، میتواند به چرخه محیط زیست کمک شایانی نماید و زبالههای ناسازگار کمتری را تولید کند. از طرف دیگر این موضوع میتواند آلودگی کمتری را وارد آب، خاک و هوا نماید. در واقع زمانی که ما یک سازه قدیمیرا بازسازی میکنیم، معمولا از متریال مناسب استفاده کرده و پیکره سازه را بهگونهای بازسازی خواهیم کرد که در اثر گذر زمان، کمترین میزان آسیب را به محیط زیست وارد نماید.

سخن پایانی:

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص متریال سازگار با محیط زیست و همچنین اثرات بازسازی ساختمانها بر محیط زیست در صفحه ی تماس با ما با مشاوران ما در تماس باشید.

سوالات متداول

قابل بازیافت هستند، زیست تخریب پذیر هستند، به کاهش مصرف انرژی کمک میکنند، دوام و طول عمر بالاتری دارند و

قطعا بله! بازسازی ساختمان با توجه به مصالح سازگار و مناسب با محیط زیست، علاوه بر حفظ محیط زیست، میتواند مقاومت مناسبی داشته باشد و از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری کند.

تولید مصالح سازگار با محیط زیست نسبت به محصولات سنتی مشابه، تاثیرات نامطلوب کمتری بر سلامت انسان و محیط زیست دارند.

Rate this post